Dag 5 Banff

13 juni 2019 - Canmore, Canada

Vandaag vertrokken we vanuit Canmore naar Banff voor een bezoek aan Banff National Park. Omdat ons hotel vlakbij het Nationaal Park ligt is de eerste stop al vrij snel. We stoppen bij een mooie waterval. Bob laat ons een telefoonhokje zien dat is vernield door een grizzly beer.
Op naar de volgende stop. Onderweg komen we nog een hert tegen. We gaan een rit maken in een gondola waarbij we tot zo'n 2000 meter in de bergen komen. Het lijkt een beetje op de droomvlucht in de Efteling met zo'n karretje. Het uitzicht is hierboven adembenemend en eigenlijk met geen foto vast te leggen. Toch doen we tientallen pogingen uiteraard. Ze zeggen dat je daarboven in één keer meer bergen ziet dan de gemiddelde mens in zijn hele leven. Dus dat is mooi meegenomen. Je kunt een looptocht doen naar de top van de berg op 2.450m. Deze klim valt toch tegen, door de enorme hoogte waar we zitten gaat ademen wat moeilijker en met heel wat trappen een flinke uitdaging. Maar we hebben het tot de top gered! Bovenaan sprong er ineens een eekhoorntje in de rugtas van Claudia. Die beesten zijn niet bang. De actie werd door veel Chinezen op camera vastgelegd. Volgende stop: het dorpje Banff. Hier hebben we een aantal uur vrije tijd dus als eerste gaan we ff een broike bij de Subway eten. Dan kan de souvenirtocht beginnen. Heel wat winkeltjes gehad en met tassen vol terug naar huis. De temperatuur is inmiddels trouwens flink opgelopen. Na een lekker ijsje weer terug de bus in. We hebben trouwens een geheime fluiteraar in de bus. Iemand zit de hele dag te fluiten en we zijn er nog steeds niet achter wie het is...  We gaan vervolgens nog 2 mooie meren bezoeken. Wederom prachtige plaatjes. Onze Bob gaat ook nog ff op z'n paddle board aan de gang. De dag is alweer om en we gaan terug naar het hotel waarna we in Canmore wat gaan eten bij het restaurant Grizzly Paw. Het was berelekker. Onderweg naar het restaurant zien we een politiewagen een auto aan de kant zetten. Wanneer we er voorbij lopen begint de vriendelijke agent tegen ons te praten: "He didn't stop for you guys, right?". Eerst snapten we niet wat ie bedoelde, maar het bleek dat de man achter het stuur niet stopte voor ons bij het zebrapad. Iets wat wij niet eens hebben gemerkt omdat je in NL moet rennen voor je leven als je oversteekt. Hier is dat heel anders, er wordt verwacht dat je stopt als iemand al aanstalten maakt om over te steken. Wij stonden dus nog gewoon op de stoep bij het zebrapad en die man was niet gestopt. Hij is er vanaf gekomen met een waarschuwing. De agent zwaaide nog naar ons bij vertrek. Aardige mensen die Canadezen.

Morgen vertrekken we extra vroeg: half 8 moeten we fris en fruitig in de bus zitten. Dit vanwege de meren die we gaan bezoeken in Jasper National Park. Onze Bob doet er nog 'n meertje bij dat er eigenlijk niet bij zou zitten. "Willen jullie meer of minder meren?", met deze vraag eindigt hij de dag. Morgen wordt zo ongeveer de mooiste dag qua natuur, ja het kan dus blijkbaar nog mooier dan we al gezien hebben. Google maar eens op Lake Moraine.

1. Lex Metzke:
    13 juni 2019
    Ziet er allemaal mooi uit, een echte natuurvakantie. Je komt zo nog eens ergens, wij komen meestal niet verder dan de Beekse Bergen -:). Goeie reis verder.