Dag 4 Canmore

12 juni 2019 - Canmore, Canada

Vanmorgen vertrokken we uit Vernon naar onze volgende bestemming Canmore. Onderweg zagen we schitterende besneeuwde bergtoppen, prachtige grote meren en zelfs een zwarte beer die tussen de spoorrails stond. Het grootste meer is maar liefst 89 km lang en 15 km breed. Ongekend groot zijn hier de afmetingen in het op één na grootste land van de wereld.

We brachten een kort bezoek aan de plek waar de zgn. Last Spike in de grond werd geslagen voor de aangelegde spoorlijn die het land van oost naar west doorkruist, een afstand van meer dan 8.000 km. In 4 jaar tijd is de spoorlijn gerealiseerd en elke km kwam er 1 spoorlijnbouwer om het leven. De verdiensten bedroegen 10 dollar per week, maar na aftrek van kost en inwoning bleef hier 6 dollar van over. En dat voor bijna 80 uur werken.

Hierna reisden we verder voor een gezamenlijke lunch. Veel eten voor weinig geld. Na nog een tussenstop bij het meer, reisden we door naar de Kicking Horse River, waar het water een helder lichtblauwe kleur heeft. Deze kleur ontstaat doordat gletsjers over de rotsen naar beneden schuren waardoor zgn. vrijkomend rotsbloem zich vermengt met het water. Doordat het zonlicht onder een bepaalde hoek wordt weerkaatst is het water kristalhelder blauw. Dit levert schitterende plaatjes op. Waarom de rivier Kicking Horse heet is een mooie zoekopdracht op internet.

Hierna volgt onze eindbestemming in Canmore, liggend in de vallei nabij Banff.

1. Adrie:
    12 juni 2019
    Wat een mooi land ,dat is genieten