Dag 6 Jasper

14 juni 2019 - Jasper, Canada

Vandaag begint de dag erg vroeg maar met een goede reden. We rijden van Banff N.P. naar Jasper N.P. over de mooiste weg ter wereld. De natuur hier is prachtig. Je kunt het je niet voorstellen als je er zelf niet bent geweest. We zijn nog niet heel lang onderweg of we zien weer een beer langs de weg. Op naar de eerste fotostop: Lake Louise. We hebben geluk want dit meer was 2 weken geleden nog totaal bevroren. Volgens velen is dit het mooiste meer van Canada, maar we hebben nog niet alles gezien. De volgende stop is bij Moraine Lake. Dit meer stond eigenlijk niet op het programma, maar onze reisleider Bob vond dat we dit moesten zien. Daarom vroeger vertrokken vanmorgen. En inderdaad dit meer is zeker zo mooi, waarschijnlijk nog mooier.Deze stond Ook hiermee hebben we geluk want de weg hier naartoe is pas een week weer geopend omdat er hevige sneeuwval was geweest. Het is adembenemend mooi! Weer de bus in, we maken nog 2 fotostops. Het ene meer nog mooier dan het andere. Zo blauw dat het bijna gefotoshopt lijkt.
Na de lunch gaan we een excursie doen naar een gletsjer. Onderweg hiernaartoe zien we weer een beer langs de weg. Dat er beren te zien zijn is te herkennen aan de auto's langs de weg die zijn gestopt om een foto te maken. We zien een aantal mensen buiten de auto foto's maken en die beer was maar op een 5 meter afstand. Die zijn gek..levensgevaarlijk. Wij stoppen niet maar rijden er met de bus langs. We gaan helaas te snel om een foto te kunnen maken. Aangekomen bij de gletsjer worden we vervoerd met een busje naar de speciale icetrucks die ons naar de gletsjer brengen. Helaas is het net beginnen te onweren en bliksemen en we mogen de gletsjer niet op omdat het te gevaarlijk is. We moeten dus even wachten in de bus tot we erop mogen. Na een minuut of 10 mogen we. We rijden met de ice truck de gletsjer op. Dit is dus puur ijs van een meter of 80 dik. Op de gletsjer is het vrij koud maar gelukkig gestopt met regenen. Het water van de gletsjer dat een klein riviertje instroomt kun je drinken, ze zeggen dat je er 10 jaar jonger van uit gaat zien. Claudia heeft een flesje gevuld met het water, smaakt prima! (wel bijna uitgegleden de rivier in..).

Over 100 jaar is deze gletsjer waarschijnlijk helemaal gesmolten door de opwarming van de aarde.

Over de geheime fluitist... Hij heeft niet meer gefloten. Misschien heeft hij ons verhaal gelezen.

Het is zo'n anderhalf uur rijden naar het volgende hotel in Jasper. We hebben weer veel moois gezien vandaag.