Dag 3 - Vier Amerikaanse presidenten

4 september 2017 - Deadwood, South Dakota, Verenigde Staten

De dag begint weer vroeg, we staan om 05:30 op, de koffers worden al om 06:45 opgehaald. In het hotel konden we genieten van een heerlijk ontbijt. Gelukkig hadden ze, naast het typische amerikaanse ontbijt, ook gewoon bruine boterhammen en jam. We reizen vandaag als eerste naar Fort Laramie, een van de belangrijkste nederzettingen van het wilde westen in de 19de eeuw. Hier kunnen we rondlopen en picknicken. Op naar het hoogtepunt van de dag: we vervolgen de reis naar Mount Rushmore. Het is wel een aantal uur rijden, met wat tussenstops bij de supermarkt en het tankstation. Als eerste komen we langs Crazy Horse. Het uitgehouwen beeld van de Indiaan op een paard waaraan nog gebouwd wordt. Dan rijden we een berg op, aan het einde van de berg zullen we de presidenten tegemoet komen. Daar zitten we dan in de bus, klaar met onze camera en zoals ze hier zeggen "very excited". Zodra we een bocht om gaan zien we het eerste hoofd verschijnen. We zijn er dan echt: Mount Rushmore!! Zittend in de bus zien we Thomas Jefferson, George Washington, Theodore Roosevelt en Abraham Lincoln al op ons wachten. We hebben maar een uur de tijd, dus racen we naar het monument toe om heel veel foto's te maken. Het is een typische toeristenattractie inclusief fotograferende chinezen. Maar wat een prachtig bouwwerk! Er loopt een man rond met een hele grote fotocamera. Die schieten we aan om een mooie foto van ons drieën maken. Na bijna het hele uur besteed te hebben aan het bewonderen van Mount Rushmore gaan we nog snel de souvenirwinkel binnen. Terug naar de bus, we rijden naar het stadje Deadwood waar we zullen overnachten. S'avonds gaan we het stadje in, het is er erg gezellig met vele bars en winkeltjes. Het plaatsje is erg bekend geworden om het verhaal van Bill Hickok. Zoek dat maar eens op internet op. We gaan eten bij een restaurant waar ze, volgens een Amerikaan, "the best burgers in town" hebben. Alledrie bestelden we een lekkere burger, inclusief (Claudia blij) heerlijke friet. In het restaurant raken we aan de praat met een Amerikaans koppel en we krijgen zelfs het visitekaartje van de man die een eigen bedrijf heeft en electricien is. Weer terug naar het hotel, deze keer houden we het vol tot 10 uur op te blijven. De afgelegde afstand vandaag is 584 km.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Lex Metzke:
    6 september 2017
    Ik zag de foto van Claudia op Facebook, mooie opname. Wist je dat er een muziekalbum is uit de jaren 70 met Mountain Rush oren? Die LP ligt bij mij op zolder, het is Deep Purple in Rock.